Telemarketing – nøglen til succes

ds12

Når man sidder i en virksomhed og skal forsøge at skabe omsætning er der mange faktorer man skal overveje. For det første skal man tænke på hvad der er smartest, at skabe nye kunder eller at forsøge at skabe merforbrug hos sine nuværende kunder. Det er langt mere omkostningsfuldt at skulle skabe sig nye kunder, men på den anden side er det svært at drive en succesfuld virksomhed med meget få kunder, hvorfor valget tit falder på at få nye kunder til virksomheden.

Her er enormt mange forskellige måder at man kan gøre dette på, men marketing er et tydeligt nøgleord i denne forbindelse. Visse virksomheder vælger at spendere utroligt mange penge på bannere, tv-spots, radio spots og så videre, men problemet ved de traditionelle marketingsformer er at de kræver at den potentielle kunde selv reagerer på reklamerne og tager kontakt til virksomheden. Her adskiller telemarketing sig. Ved telemarketing ringer virksomheden nemlig selv rundt til potentielle kunder for at præsentere dem for virksomhedens koncept. Dette er enormt afgørende i et marked som konstant er under forandring og som ikke er skruet sammen ved at kunden selv henvender sig. Det er typisk på områder man sjældent beskæftiger sig med, eksempelvis strøm og telefonabonnementer, men kan dog sagtens benyttes i mange andre brancher.

Kommunikation er altafgørende i telemarketing

Ved opsøgende salg i form af telemarketing er din kommunikation til den potentielle kunde ekstremt vigtig. Alt hvad du siger over telefonen skal naturligvis stemme overens med kontrakten, samtidig med at dit toneleje og udstråling kan betyde forskellen mellem succes eller fejl. Det er underordnet om her er tale om telemarketing til private personer eller virksomheder, kommunikationen er nøglen til succes.
Kommunikationen er nemlig det eneste redskab man som sælger har at operere med når man forsøger at skabe nye kunder. Visse ord eller vendinger er meget negativt ladede og kan skræmme en potentiel kunde, hvorimod man med en mere positiv indgangsvinkel vil kunne falde i naturlig snak med den potentielle kunde og forhåbentligt ende op med et salg. Det gælder også om at have styr på sine data når man ringer ud. Om man ringer i blinde eller har noget datadrevent at tage udgangspunkt i gør en kæmpe forskel, som du kan læse mere om på denne side, hvor du også kan få lidt mere at vide om hvad data og Business Intelligence egentlig er for noget.

Balancen mellem løgn og positiv retorik er hårfin i telemarketing

Det er enormt vigtigt at være opmærksom på at man under ingen omstændigheder kan tillade sig at lyve over telefonen. Dog kan man ved hjælp af retoriske vendinger pynte en smule på sandheden uden at lyve, hvilket er en meget hårfin balance. Det er derfor vigtigt at man er opmærksom på hvor grænsen går, og naturligvis indretter sig derefter. Har du en telemarketingafdeling som tit kommer i klemmen fordi nye kunder mener at de er blevet ført bag lyset, bør man genoverveje hvilke værdier som hersker i afdelingen og lægge en meget hård linje over for uretfærdig manipulation af kunder.
En telemarketingafdeling er virksomhedens ansigt udadtil, hvorfor det er katastrofalt hvis de opringede emner generelt føler sig uretfærdigt behandlet. Det er svært at være populær når man laver opsøgende salg, men hvis man er decideret upopulær hos størstedelen af de salg man fuldfører, gør man noget galt, hvilket er skadeligt for virksomheden.

Skriv et svar